Vanliga frågor

Måste jag vara vig eller stark?

Detta är en väldigt vanlig uppfattning som ofta leder till att många inte vågar deltaga i yogaklasser, men det stämmer inte!

Alla kan utöva yoga hos oss – oavsett skick. Yoga handlar framför allt om att skapa balans, t.ex. mellan rörlighet och styrka, kropp och själ, stillhet och rörelse. Varje individ kan därför utgå helt ifrån sin egen förmåga, och bara genom att göra sitt bästa, sakta men säkert bygga upp en vältränad och rörlig kropp. Hot Yoga riktar sig på så sätt till såväl otränade som elitidrottare.

Du behöver alltså absolut inte vara varken vig eller stark. Tvärtom, ju stelare och svagare du är, desto mer får du ut av yogan!

Varför så varmt? Är det verkligen bra för hälsan?

Enkelt förklarat fungerar värmen som en katalysator för kroppens egna processer, såsom utrensning och läkning, främst genom att öka cirkulationen. Muskler och leder tillåts också att stretchas lättare och dessutom med mindre skaderisk. Du kan gå djupare in i poserna och därmed förbättra din kropps funktioner ytterligare. Läs mer om de goda effekterna av värmeyoga här.

Vi är väldigt måna om att hålla en miljö som är hälsosam både för våra elever och lärare, därför är temperatur, fuktighet och luftkvalité konstant automatiskt reglerade till trygga nivåer. Dock är det viktigt att ha i åtanke: att svettas kräver också en justering och ibland ökning i intag av vätska och mineraler för att kroppen ska må bra, så kom ihåg att vara mån om din vätskebalans.

Våra klasser är förresten olika varma, ta en kik under klasser för att se vilken temperatur som hålls när.

Varför ska jag utöva yoga?

Yogan hjälper kropp och sinne att justera sina egna obalanser, och var och en att nå sin högsta potential (”Self-realization”), så därför är fördelarna med att utöva yoga oräkneliga.

Fysisk balans i form av ökad flexibilitet och styrka, förbättrar cirkulationen i kroppen och därmed funktionen av kroppen ner till biokemisk nivå. I kombination med mental balans (ökad tillit, självkontroll, beslutsamhet, koncentration och tålamod) kan regelbunden utövning av yoga bl.a. reducera eller till och med eliminera symtom vid: 

Skolios, reumatism, knäproblem, leverinflammationer, sköldkörteldysfunktioner, depression, ångest, sömnlöshet, koncentrationssvårigheter, PMS, knäskador, högt/ lågt blodtryck, ätstörningar, diabetes, fibromyalgi, ischias, klimakteriebesvär, migrän, benskörhet m.m.

Hur förbereder jag mig inför första gången?

Berätta alltid för läraren innan klassen om skador, graviditet eller övriga situationer som kan påverka din respons. Tveka heller aldrig att prata med läraren om du har frågor eller känner dig orolig över någonting. 

1. Kom ihåg att ta med:

-Yogakläder* (lättare träningskläder, ej underkläder, badkläder, strumpor och skor).
-Yogamatta*
-Handduk som täcker yogamattan*
-Handduk till dusch*
-Vattenflaska*

*Finns att köpa i vår shop. Yogamatta och handdukar går även att hyra i receptionen.

2. Mat

Vi är alla olika, men för de flesta passar en måltid senast 2-4 timmar före klass. Om du är hungrig eller känner dig kraftlös kan t.ex. lite frukt en timme före yogan vara ett bra alternativ. För vissa passar det också att yoga på helt fastande mage (som t.ex. på morgonen innan frukost). Anpassa helt enkelt din energipåfyllnad efter dina behov!

3. Vätska

Drick relativt mycket vatten under dagarna när du praktiserar Hot Yoga. Istället för att dricka mycket precis före eller efter klass, drick jämnt under hela dagen. Det brukar vara lagom med drygt en halv liter vatten 1-2 timmar innan yogan.

4. Elektrolyter

Tänk på att fylla på med salter och mineraler såsom magnesium, natriumklorid, kalcium och kalium om du svettas och dricker väldigt mycket varje dag. Ett naturligt alternativ är kokosvatten eller s.k. elektrolyter (utan socker och tillsatser) som vi säljer i studion.

Kokosvatten (fungerar som vätskeersättning), fikon (magnesium), bananer (kalium) och stjälkselleri (salt) är naturliga mineralkällor.

5. Övrigt: Vänligen läs och respektera vår policy & etikett.

Vad händer under yogapasset?

Som nämns ovan strävar vi i yogan efter att balansera kropp och sinne. Fysiskt genom att arbeta med styrka, rörlighet och balans mellan de två, mentalt genom att arbeta med de sinnets olika aspekter (såsom tillit, koncentration och självkontroll). Detta görs genom bl.a. andningsövningar och poser.

Sekvenser, typer av övningar och underliggande koncept kan variera beroende på vilken typ av klass du tar men det huvudsakliga målet är alltid balans. Mer om klasserna i sig kan du läsa här.


Speciellt under de första klasserna är det vanligt att känna yrsel, illamående eller huvudvärk. Att utöva yoga i värme avslöjar nämligen väldigt snabbt vår nuvarande fysiska och mentala kondition. Det går bra att sätta sig ner, försöka slappna av och andas lugnt tills det känns bättre. Stanna kvar i rummet så att läraren kan ha god koll och hjälpa dig om det behövs.

OBS! Första prioritet och mål under klass är alltid att andas och att vara så medveten om andetaget som möjligt. Att andas lugnt, tyst, långsamt och utan motstånd gör hela skillnaden. Så fort du känner dig överväldigad – för koncentrationen tillbaka till andningen.

Ingen klass är den andra lik. Ingen klass är dålig. Det är naturligt att det en dag upplevs lätt och en annan dag svårt. Sträva efter att möta dina utmaningar med lugnt sinne och lugn andning. Var mån om dina tankar. Försök hitta kärlek och ödmjukhet till din kämparglöd och disciplin – och detsamma för det omvända!

Hur ofta borde jag yoga?

Någon gång är bättre än ingen gång men för en kraftfull effekt rekommenderar vi ca 3 gånger i veckan.

OBS! För att få en riktig inblick i vad yogan kan ha för effekt uppmuntrar vi dig att yoga så ofta som möjligt under din intro-period. Gärna dagligen under 1-2 månader. Använd yogan som en daglig aktivitet för att hålla dig frisk, stark och fokuserad!

Kan jag yoga när jag är förkyld?

Ett regelbundet yogautövande kommer med största sannolikhet att hålla dig frisk. Om du inte kunnat ta klass eller mot förmodan ändå blivit sjuk kan yogan, speciellt i kombination med värmen, hjälpa dig att tillfriskna fortare. Berätta som vanligt för läraren innan klassen när det fattas dig något.

Lyssna på din kropp och var:

1. Varsam med ditt hjärta så att det inte behöver jobba för hårt.

2. Minska smittorisken så gott du kan genom att hålla händer rena och borta från näsa, ögon och mun. Om du har mycket hosta, feber eller är magsjuk kan det vara bättre att stanna hemma tills det lugnat sig.

3. Uppmärksam på ditt sinne (ursäkter). Ofta kan de anledningar vi hittar till att inte ta klass vara just därför vi borde.